I en klass kan det vid en kort anblick vara svårt att upptäcka att något är avvikande, eleverna sitter i klassrummet och läraren står framför dem och undervisar. Inget ser konstigt ut. Det är först i relation som läraren känner till att någon eller några elever har större utmaningar. Eleven har svårt att följa med i undervisningen och behöver stöd.
Kanske är det så att de barn med ökat behov inte är så många men som ofta när det gäller barns rättigheter så behöver hjälpen komma i tidigt skede för att inte konsekvenserna ska bli större och kräva mer resurser. Att ignorera problemet hjälper inte utan behandling och åtgärd är nödvändigt. De barn som aktivs hjälp för oftare en ökad förbättring än de barn med outtalad diagnos som behöver vänta i åratal och där skolgången påverkas kraftigt med mycket låga skolprestationer som följd.
Den psykiska ohälsan ibland barn växer kraftigt och det är viktigt att agera i tid. Lärarstödet vill hjälpa barn och stötta barn i syfte att förbättra barnets hälsa.